New Media Technologies Engineering

Media:

Information storage and transmission channel or device.

Engineering:

Engineer - technical specialist, who can solve problems using scientific knowledge and Inventive technical skills.

During the course students will work in different programming environments:

• Microsoft .NET environment.

• using MS SQL databases while working.

• Google Cloud Platform (Compute Engine, App Engine, Cloud SQL, Cloud Storage, Cloud Data store)

Create mobile apps and place on appropriate platforms for Android and iOS operating environment.

If willing, with additional subjects, master or enhance their knowledge in the following directions:

• PHP-'s software environment

• Javascript and jQuery

During the course, students will work with the software and create specific products (web portal, web services, mobile application). Also learn how to manage projects related to software products. Great attention will be paid to the creation of content during the learning process.

.

კურსის მსვლელობისას სტუდენტები იმუშავებენ შემდეგ პროგრამულ პროდუქტებთან:

  • Microsoft .NET;
  • HTML, CSS, JavaScript;
  • MS SQL;
  • JAVA for Android;

სტუდენტები იმუშავებენ პროგრამულ კოდთან და შექმნიან კონკრეტულ პროდუქტებს (ვებ პორტალი, ვებ სერვისი, მობილური აპლიკაცია) ასევე შეისწავლიან პროგრამულ პროდუქტებთან დაკავშირებული პროექტების მართვას.

შესავალი

ყველასთვის ნათელია, რომ უცხო ენის ცოდნა ბევრ რამეში შეიძლება გამოადგეს ადამიანს, პირველ რიგში კი კარიერულ წინსვლაში. ზოგიერთი პროფესიის ადამიანისათვის რამდენიმე უცხო ენის ცოდნა სამსახურეობრივ აუცილებლობასაც კი წარმოადგენს. დღეს ყოველდღიურ ცხოვრებაშიც კი უამრავ ინგლისურ ტერმინს ვიყენებთ, ენის საფუძვლიანი ცოდნა კი ასეთი ტერმინებით ოპერირებას აადვილებს. იგივე ინგლისური დღეს ფაქტობრივად საერთაშორისო საკომუნიკაციო ენაა. ზოგი თვლის, რომ დროა ჩინური ენის სწავლა დავიწყოთ, ვინაიდან ახლო მომავალში ჩინურ ენას ისეთივე დიდი გამოყენება ექნება, როგორიც დღეს ინგლისურს აქვს.

მაგრამ, იქნებ, დღეს ყველაზე მეტად კომპიუტერული ენების, უფრო სწორად კი კომპიუტერულ კოდთან მუშაობის (coding) შესწავლის დროა? იმ საქმის დიდი ნაწილს, რომელსაც წარსულში ადამიანი აკეთებდა, დღეს კომპიუტერი ასრულებს. გამოთვლებს კომპიუტერების ეპოქაში ჩვენ მაგივრად კომპიუტერები აკეთებენ. სავარაუდოდ ის, რაშიც დღეს ადამიანების დახმარება გვჭირდება, მომავალში კომპიუტერების საზრუნავი იქნება. დიდი ხანია აზრი დაკარგა კომპიუტერთან მუშაობის შემსწავლელმა კურსებმა, დღეს კომპიუტერთან, კომპიუტერულ პროგრამებთან მუშაობას ადამიანი პატარაობიდანვე, სიარულისა და ლაპარაკის პარალელურად სწავლობს. კომპიუტერულ კოდთან მუშაობა კი არც ისე ბევრმა ადამიანმა იცის, არადა ამგვარი ცოდნის მქონე ადამიანებზე დღეს მთელ მსოფლიოში დიდი მოთხოვნაა.

პროგრამირების, კოდინგის, შესწავლა უცხო ენის შესწავლას ადარებენ ხოლმე. რა თქმა უნდა ფილოლოგს ენის შესწავლისას გარკვეული უპირატესობა გააჩნია ვინაიდან მას ენებთან მუშაობის გამოცდილება აქვს. ანალოგიური სიტუაციაა პროგრამირების, კოდინგის შემთხვევაში. ტექნიკური ცოდნის მქონე ადამიანს გაუადვილდება პროგრამირების შესწავლა, მაგრამ ეს იმას არ ნიშნავს, რომ სხვა პროფესიის ადამიანი სურვილის შემთხვევაში ვერ შეძლებს პროგრამულ კოდთან მუშაობას.

ვისთვის არის განკუთვნილი ეს კურსი

კურსი განკუთვნილია მათთვის ვისაც არ გააჩნია საბაზისო ცოდნა პროგრამირების მიმართულებით, მაგარმ მომავალში სურს თავად შექმნას პროგრამული პროდუქტები ან მართოს პროგრამული კოდის შექმნასთან (ვებგვერდის, ვებპორტალის ან მობილური აპლიკაციის შექმნასთან) დაკავშირებული პროექტები. შესაბამისად კურსზე მისაღებად არ არის გათვალისწინებული პრერეკვიზიტები.

სასწავლო კურსის ფორმატი

მედია ინჟინერიის კურსის ლექტორებს დიდი პრაქტიკული გამოცდილება აქვთ. ისინი ეხლაც მოქმედი დამოუკიდებელი დეველოპერები ან სხვადასხვა წამყვანი ICT კომპანიების თანამშრომლები არიან. შესაბამისად, ლექციების მსვლელობისას დიდი მნიშვნელობა მიენიჭება პრაქტიკულ სამუშაოებს და სტუდენტების პროექტების განხორციელებას. გამოყენებული იქნება სწავლის მეთოდი - „სწავლა კეთებით“. სწორედ ამიტომ, მსმენელები მიიღებენ არა მხოლოდ თეორიულ ცოდნას, არამედ პრაქტიკულად დაეუფლებიან უახლეს ტექნოლოგიებს.

რას მიიღებენ სტუდენტები კურსის დასრულებისას

ამ კურსის დამთავრებისას სტუდენტებს ექნებათ არჩევანი დაიწყონ მუშაობა რომელიმე კომპანიაში an თავად შექმნან ონლაინ რესურსი, პროგრამული პროდუქტი, რომელიც მათი ძირითადი სამსახური იქნება. ან კი ინდივიდუალური შეკვეთების სახით სხვას დაუმზადონ მაღალტექნოლოგიური ICT პროდუქტი.

კურსის დამთავრების შემდეგ სტუდენტებს შეეძლებათ:

  • საკუთარი ონლაინ რესურსების შექმნა, დაპროგრამება სხვადასხვა ონლაინ სერვისების - API (აპლიკაციების ინტერფეისის) გამოყენებით: ვებგვერდი, ვებ სერვისი, ვებ პორტალი;
  • ნებისმიერი სახის მულტიმედია პროექტის განხორციელება: კროსმედია აპლიკაციები და ინტერნეტ რესურსები;
  • დეველოპერული პროექტის კონცეფციის შემუშავება, პროგრამირების პროცესის მართვა და გაკონტროლება: ვებგვერდის, კომპიუტერული პროგრამის, მობილური აპლიკაციის დაპროექტება და შექმნის პროცესის მართვა;
  • ნებისმიერი პროგრამის, აპლიკაციის თუ ვებ რესურსისათვის ინტერფეისის შემუშავება ან დიზაინერის სამუშაოს კოორდინირება;
  • აპლიკაციების შექმნა კომპიუტერისა და სხვადასხვა მოწყობილობისათვის: ანდროიდ მოწყობილობები: ტაბლეტი, სმარტფონები;
  • სტუდენტებს ეცოდინებათ თუ რა ტექნოლოგიების გამოყენებით იქმნება სხვადასხვა აპლიკაციები ვების, სოციალური ქსელებისა და მობილური მოწყობილობებისათვის;
  • კურსდამთავრებულებს ეცოდინებათ სხვადასხვა ცნობილი მეთოდოლოგია იდეის ჩამოყალიბების, პროექტის დაგეგმვის, მართვისა და შედეგების შეფასებისა.

დამატებითი ინფორმაცია:

  • სწავლების აკადემიური ხარისხი: მაგისტრი;
  • სწავლების ენა: ქართული;
  • პროგრამის ხანგრძლივობა: 2 წელი;
  • სასწავლო გრაფიკი: საღამოს სწავლება.

საკონტაქტო პირი

თამთა თვალავაძე

ჟურნალისტიკისა და მედიამენეჯმენტის სამაგისტრო პროგრამის კოორდინატორი

ელ-ფოსტა: tamta.tvalavadze@gipa.ge

მობ: +995 598 23 75 79

It is obvious that foreign language skills can be useful to people in many ways, first of all in career growth. For people of some professions are required to know several languages for their job. Today, even in everyday life, we use a lot of the English terms, good knowledge of the language makes it easier to operate with such terms. English is the language of international communication. Some people believe that it's time to start learning Chinese language, because Chinese language will soon have the same use, as English has today.

But, maybe, today it's time to study computer languages, namely coding? A large part of the work, that people used to do in the past, now is done by computers. Calculations, in the era of computers, are done by computers instead of us. Probably, in the future, things that need humans’ hands, will be done by computers. It has been a while, since computer courses have lost sense, people learn how to work on computers from their childhood, parallel to walking and speaking. But not many of us know coding while people with such knowledge is a great demand all over the world today.

For example Google’s developers, those who work with the software, are called engineers, since their task is not simply to create the source code, but they deal with program problems of Google. Accordingly, Google's engineers use their knowledge and experience to create software code, or improve existing. As during the construction of a bridge over the river, an engineer, every time, has to deal with new technical tasks (the river speed, depth, width, ground, with construction of the bridge should be built is not always the same). Google programmers or engineers always face new tasks.

The prevailing view is that only people with technical knowledge can study programming. But it is not so, for example, in early 2012, the New York mayor Michael Rubens Bloomberg said that he has decided, parallel to his duties, to devote time to study programming languages next year. Bloomberg once again proved that the software is required for a person with any profession. (http://www.bbc.com/news/technology-16440126 )

Programming and Coding study is compared to the study of a foreign language. Of course philologist studying language has an advantage, because it has the experience of working with languages. The same goes for programming and coding case. A person with technical knowledge will learn programming easier, but it does not mean that person with other profession will not to be able to work with the software, if he tries.

Today almost all of the modern companies have their own website. Such websites contain more news than a few decades ago you could see on TV. In this case, mobile applications gain more and more popularity. For creating or designing similar software products, it is necessary to know program coding, also working with information skills are necessary. Customers need not a software code, but the finished product. As time goes by, the demand is increasing for specialists who are capable of multimedia interactive "content" creation and management, information gathering, processing and distribution with various programs and applications. There is a shortage of such specialists worldwide.

For who is this course intended ?

On the one hand the people who have experience of working with information, (for example journalists, PR managers or other people with knowledge in the field of humanities) and wants to learn how the use of modern technology for information gathering, sorting and distribution.

On the other hand, for people who already have some experience in the creation of software products, but want to acquire information processing skills. For example, developers who want to deepen their knowledge of programming and to explore comprehensive software products (developer).


Media Engineering course lecturers have great practical experience. They are independent developers or employees in various leading IT companies. Accordingly, in the course of lectures great importance will be given to practical works and student projects. "Learning by Doing”-method will be used for learning. Therefore, the students will get not only theoretical knowledge, but master in practice the latest technologies.

What will students get after completing the course?

If in the past, to create a high-tech company, significant financial resources were required (ex: radio, television, magazines and newspapers to create a lot of technical equipment and staff needed for this device) Today, for any internet media project, only a computer and relevant knowledge is required.

The graduating students will have the choice to start work on any of the companies, to create an online resource or software product, which will be their main job or they will make high-tech ICT products in the form of individual orders.

After completing the course, students will be able to:

• Create applications for computers and different equipment : Android devices: tablets, smartphones. iOS devices: iPad, iPhone

• Create own online resources, programming different online services - API (application interface) using: webpage, web services, web portal

• Create software product on their own: a variety of applications for different operating systems

• Realize any type of multimedia project: cross-media applications and Internet resources

• Create developing project concept, the programming process management and control: the webpage, computer software, mobile application design and creation process management

• Preparation of content for the online resources or content management process: preparation of the text, photos and video material in the preparation for a web product or a mobile application

• Interface development for any program, application or web resources or designer's job coordination

• Students will know what technologies are used to create different applications for Web, social networks and mobile devices

• Graduates will know various known methods of the idea establishment, project planning, management and evaluation of results

Course Subjects:

Basic technical education classes

Programming ASP.NET

This course is designed for developers who want to work in the MVC (Model, View, Controller) environments. After successful completion of the course listeners will be able to independently create completed projects using MVC. During the course the students will work with Visual Studios environment.

Communication theory

Students will learn about the theory of mass communication. The communication process will be discussed in details, will discuss the role of each element involved in this process. After completing the course, students will be able to conduct an effective communication channel.

Today, when any commercial company or government agency webpage is a media source, the number of people who need effective management of media content has increased. During the course, students will learn the broadcast, cable and online media program strategies, for using gained knowledge in online media effectively.

Database Administration

Students will learn information structuring. While working on IT projects, they will be able to develop such database, in which information will be easy to find, distribute and process. During the course students will work with MS SQL Server.

Digital logic

Students will learn the principles of digital logic, in future to design software products, be able to create proper algorithm and find optimal decisions for software products functioning, to give programmers the problems to solve or find the best solutions for work with programing codes.

Computer Graphics

After completing the course, students will be able to form a web, computer software, mobile application interface and all the graphic elements with the help of graphic editors (Adobe Illustrator, Adobe Photoshop).

Basic Subjects

Computer network administration and protection

The course will help students to design, organize network, administrate and defend it properly.

Cloud Applications

Lots of big or small companies instead of developing their own technical base, buy expensive servers and network equipment, they choose in favor of a cloud services. During the course students will learn to work with cloud services. It will help them, in the future, in execution of various large-scale IT projects with significant savings.

Mobile Applications

The knowledge gained during the course, will help students to create mobile applications. They will have a full understanding of the technologies, which enables to create mobile applications and place on proper platforms (app store, google play).

Web and social interaction

Students will learn the "virtual economy" principles. During the course, with the help of examples and practical exercises, students will integrate social elements in electronic products, as well as game elements "Gamification" - the establishment of mechanisms to ensure that the software product, the application will become easy to understand, comfortable and easy to use.

Online Media Product

This practical course is focused mainly on laboratory work. It aims to broaden the students’ knowledge, competence and experience that is needed to process the online media-products’ idea and convert it into the real project. At the beginning of the course, students begin to develop a multimedia product. During the final project, students will learn the non-linear, multi narrative techniques and concepts, as well as involving online communities in information retrieval, processing, and distribution process.

HCI – Human and computer interaction

The software interface, which is people-oriented, should be intuitively understandable for users. It is important to create an interface that does not require HELP- function.

ICT Project Management

Gained knowledge will help students to plan IT or online projects, efficient allocation of human and technical resources, students will get the idea of the program product creation cycle.

Research Methods

The course aims to introduce students with academic level sociological research practices, namely, the practices used by mass communication specialists. The course focuses on the selection methods, research design and implementation, experimental design and analysis of quantitative data. Course also reviews the qualitative research in mass communication.

Elective subjects

Data visualization.

Collective intelligence.

Media-Marketing.

Programming Java Script.

Programming Actionscript.

Mass communication theories.

Civil society development.

Programming .NET.

Fundamentals of Public Relations.

Writing in public relations.

Public opinion.

Management fundamental.

Integrated marketing communications.

History of Programming Languages.

Web programming.

Web technologies.

Internet and Intranet.

Databases.

Cloud Services.

Mobile Technologies.

Programming PHP.

The program includes student practices. At the end of the course, great attention will be paid to the final diploma work.

Projects implemented by the lecturers of the course:

Websites:

Driving license application

https://www.facebook.com/aldagi/app_564633080224709?ref=br_tf

Aldagi Academy

https://www.facebook.com/aldagi/app_206389982845108?ref=br_tf

Geopedia

http://geopedia.ge/

Business-oriented information generator

http://www.bri.ge/

Borjomi, the family tree

http://familytree.ge/

Electronic Book House Saba

http://www.saba.com.ge

Cyber-Galaktioni

http://www.cybergala.com

Volga saloon

http://www.volgasalon.ge

Beatmagazne

http://www.beatmagazine.net

Hydro ...

http://hidroeleqtrosadgurihidroeleqtrosadgurihidroeleqtrosadguri.com/

Mobile Applications:

Android

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.saba.sabareader

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.saba.georgianalphabet

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.saba.stubborngoats

https://play.google.com/store/apps/developer?id=LeavingStone

iOS

https://itunes.apple.com/us/app/rustaveli/id561064724?mt=8

https://itunes.apple.com/us/app/interactive-georgian-alphabet/id593279512?mt=8

https://itunes.apple.com/us/app/stubborn-goats/id608183333?mt=8

Contact Us